آنفلوانزای مرغی چه علائمی دارد؟

 

آنفلوانزای مرغی چه علائمی دارد؟

 

آنفلوانزا به صورت کلی یک بیماری از نوع ویروس می باشد که معمولا هم در انسان ها و هم در حیوانات رخ خواهد داد. اما زمانی که این اتفاق برای حیوانات رخ می دهد ، به دلیل همه گیری بالا و انتقال آن به انسان ، معمولا ارزش بالاتری دارد. خسارت های اقتصادی بسیار زیادی را به افرادی که به پرورش حیوانات مشغول هستند ، خواهد زد. آنفلوانزای مرغی باید هرچه سریع تر توسط مزرعه داران تشخیص داده شده و حیوانات درگیر به آلودگی ویروسی با حفظ شرایط ایمنی و بهداشتی در جایی دیگر قرار داده شوند و به صورت بهداشتی توسط آهک ریزی دفن شوند.

معمولا عامل انتقال یک سری از پرندگان وحشی همانند مرغان دریایی یا اردک وحشی می باشد که با حضور خود در یک منطقه ی آبی می تواند از طریق مدفوع یا انتقال با یک ناقل همانند سگ و گربه ، کنه و همچنین مگس این بیماری را بخصوص به ماکیانی همچون مرغ و خروس منتقل کند. آمار ابتلا مرغ بسیار زیاد است بنابراین به آنفلوانزای مرغی مشهور است ، اما در عین حال بوقلمون ها حساس ترین پرنده نسبت به ویروس مربوطه می باشند.

معمولا زمانی که آنفلوانزای مرغی رخ می دهد ، سینوس ها و صورت دچار تورم می شود ، اشک ریزش و آبریزش از منقار مشاهده خواهد شد و علاوه بر این موارد نفس نفس زدن ، کبودی در قسمت ساق و انگشتان پا هم دیده می شود. در صورتی که خروس به این ویروس آلوده شود تاج آن متورم و خونی خواهد شد. زمانی که شدت بیماری بسیار زیاد شود مرغ ها از نظر پرها به صورت ژولیده دیده می شوند و معمولا بر اثر آنفلوانزای مرغی همه ی آنها به یک گوشه می روند و می میرند. پس از ابتلا نمی توان کار خاصی را برای درمان انجام داد ، اما قبل از آن راه های پیشگیری وجود دارد.