بهترین مکمل ها ، داروها و درمان گیاهی برای بهبود دیابت

 

بسیاری از افراد مبتلا به دیابت هم به علت عوارض ناشی از بیماری و هم به علت محدودیت هایی که باید برای حفظ سلامتی و کنترل قند خون خود رعایت کنند، به دنبال درمانی برای دیابت هستند. در این مقاله به بررسی درمان گیاهی دیابت یا اصطلاحا درمان دیابت با طب سنتی بپردازد، و اینکه آیا چنین درمانی وجود دارد یا خیر. پیش از این نیز در مطلبی به بررسی درمان دیابت به طور کلی پرداخته ایم که در صورت تمایل می توانید به مقاله درمان دیابت مراجعه فرمایید. با ما در ادامه بحث همراه شوید.

 

آیا درمان گیاهی دیابت امکان پذیر است؟

هر چند موضوع این مقاله درمان گیاهی دیابت است، اما پیش از ورود به بحث ذکر چند نکته لازم است، نکاتی که بایستی همواره آنها را مد نظر داشته باشیم تا بتوانیم بهتر در خصوص آنچه در خصوص درمان گیاهی دیابت یا درمان دیابت به شکل های دیگر می شنویم قضاوت نموده و دچار اشتباهات خطرناک نشویم.

نکته اول اینکه دیابت قابل درمان نیست و این بیماری را نه با استفاده از داروهای گیاهی و نه با مصرف داروهای شیمیایی را روش های دیگر نمی توان درمان نمود، و تمامی اشاره هایی که در این مقاله در خصوص درمان گیاهی دیابت صورت گرفته، منظور تنها بهبود علائم بیماری و کمک به کنترل بهتر بیماری و پیشگیری از عوارض ناشی از دیابت است.

نکته دوم اینکه بسیاری از مکمل های غذایی و داروهای گیاهی برای بیماران دیابتی می توانند مضر بوده و سلامت فرد را تهدید کنند هر چند ممکن است استفاده از آنها برای افراد سالم بسیار رایج باشد.

همچنین مکمل ها و داروهای گیاهی هم وجود دارد که می تواند به بهبود علائم دیابت کمک کند، هر چند استفاده از این داروهای گیاهی باید در کنار مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک صورت گرفته و البته قبل از استفاده حتما با پزشک خود مشورت کنید.

 

مقدمه

همانگونه که در بالا بیان شد، دیابت قابل درمان نیست، ولی بسیاری افراد مبتلا به این بیماری می توانند با رعایت رژیم غذایی مخصوص بیماران دیابتی و ورزش سطح قند خون خود را در محدوده نرمال حفظ نماید، در غیر این صورت ممکن است با تجویز پزشک لازم باشد شخص داروهایی برای کنترل قند خون مصرف کند. برخی از درمان های دارویی دیابت نوع ۲ عبارتند از:

– درمان با انسولین
– متفورمین (گلوکوفاژ، گلومتزا و …)
– سولفونیل اوره
– مگلیتینیدها

با وجود داروهای ذکر شده اما اولین توصیه، و گاهی مهم ترین توصیه برای کنترل و مدیریت دیابت، پیروی از برنامه غذایی استاندارد، فعالیت بدنی و برخورداری از وزن متناسب می باشد. ولی اگر با وجود رعایت ایم موارد، قند خون شخص باز هم بالاتر از میزان نرمال باشد، ممکن است نیاز باشد دارو مصرف کنید

افرادی که به دیابت مبتلا شده اند در طی سالیان در کار مصرف دارو، سعی کرده اند با استفاده از انواع گیاهان و مکمل های غذای به بهبود بیماری خود کمک کنند. معمولا هدف از مصرف این داروهای گیاهی و مکمل ها کمک به کنترل قند خون، کاهش مقاومت بدن به انسولین و جلوگیری از عوارض ناشی از دیابت می باشد.

برخی مکمل های غذایی و داروهای گیاهی در تحقیقات آزمایشگاهی که بر روی جانوران صورت گرفته، مفید بودن خود در بهبود دیابت را نشان داده اند. با این حال، در حال حاضر مستندات کافی در خصوص تاثیرات مثبت مصرف این داروهای گیاهی بر بهبود دیابت در انسان وجود ندارد.

 

درمان گیاهی دیابت

همیشه بهتر است ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز خود را از طریق مصرف مواد غذایی تامین کنید. با این حال مردم بیشتر و بیشتر در حال روی آوردن به مصرف داروهای جایگزین (طب سنتی) و مکمل های غذایی هستند. به طوری که بر اساس آمار انجمن دیابت آمریکا احتمال مصرف داروهای گیاهی و مکمل ها در بین افراد مبتلا به دیابت بیشتر از دیگر افراد است.

کسانی که ب دیابت دچار هستند نباید مصرف داروهای گیاهی را جایگزین داروهای تجویز شده توسط پزشک نمایند چرا که این کار می تواند سلامت آنها را به خطر اندازد. همچنین قبل از مصرف هر انواع داروی گیاهی لازم است با پزشک معالج تان مشورت کنید. مصرف برخی داروهای گیاهی می تواند در عملکرد داروهای تجویز شده پزشک اختلال ایجاد کند. و به طور کلی نباید تصور کرد که چون دارویی طبیعی است، مصرف آن بی خطر می باشد.
پس از بیان توضیحات بالا، حال می خواهیم شما را با برخی از مکمل های طبیعی که مصرف آنها به بهبود دیابت کمک می کند، اشاره نماییم.

دارچین

اولین ماده ای که می خواهیم برای درمان گیاهی دیابت به شما معرفی کنیم، دارچین است. طب سنتی چین (طب چینی) صدها سال است که از دارچین برای مصارف دارویی استفاده می کند و تحقیقات بسیاری در خصوص تاثیر مصرف دارچین بر قند خون صورت گرفته است. برای نمونه پژوهشی که در سال ۲۰۱۱ صورت گرفت، نشان داده که مصرف دارچین، چه به صورت کامل و چه به شکل عصاره دارچین، به کاهش قند خون ناشتا کمک می کند. پس از آن نیز تحقیقاتی در این خصوص صورت گرفته است و دارچین تاثیر خود را در کاهش قند خون نشان داده است.

خربزه تلخ

در برخی کشورهای آسیایی و آمریکای جنوبی از خربزه تلخ برای درمان عوارض ناشی از دیابت استفاده می شود. پژوهش های بسیاری تاثیر مصرف خربزه تلخ را در بهبود دیابت در جانوران نشان داده است. با این حال اطلاعات در خصوص تاثیرات مصرف خربزه تلخ بر رو انسان محدود بوده و تحقیقات بالینی کافی در این خصوص صورت نگرفته است. علاوه بر این تحقیقات محدودی هم که روی انسان صورت گرفته از کیفیت لازم برخوردار نیستند.

چای سبز

چای سبز حاوی ترکیبات پلی فنل می باشد که از جمله ترکیبات آنتی اکسیدان است. مهم ترین ترکیب آنتی اکسیدان موجود در چای سبز ایپوگالوکاتچین گالات (EGCG) نام دارد. مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که این ماده دارای خواص درمانی فراوانی است که از آن جمله می توان به این موارد اشاره نمود: کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع ۲، بهبود کنترل قند خون، بهبود فعالیت(عملکرد) انسولین.

هر چند تحقیقات صورت گرفته در زمینه مصرف چای سبز و تاثیر آن بر بیماران دیابتی، نشان دهنده خواص درمانی چای سبز بر این افراد نبوده است، اما مصرف چای سبز برای افراد مبتلا به دیابت بی خطر است.

رسوراترول (Resveratrol)

رسوراترول ترکیب شیمیایی است که در انگور یافت می شود. در تحقیقات جانوری مشاهده شده است که مصرف این ماده از افزایش بیش از اندازه قند خون جلوگیری کرده و استرس اکسیداتیو را هم کاهش می دهد. البته مستندات در خصوص تاثیرات این ماده بر انسان محدود است و هنوز بسیار زود است که بتوان گفت مصرف رسوراترول به بهبود دیابت کمک می کند.

ویتامین B-1

بسیاری از افراد مبتلا به دیابت با کمبود ویتامین B-1 که به آن تیامین هم گفته می شود، دچارند که این موضوع ممکن است در بروز برخی از عوارض ناشی از دیابت دخیل باشد. کمبود تیامین در بروز بیماری های قلبی و آسیب عروق خونی نقش دارد.

تیامین محلول در آب بوده و ورود آن به سلول ها در جاهایی که مورد نیاز است با دشواری همراه است، اما بنفوتیامین (Benfotiamine) که مکمل غذایی تیامین است محلول در چربی بوده و راحت تر از خود تیامین می تواند از طریق غشای سلولی وارد سلول شود. برخی تحقیقات نشان داده است که مصرف بنفوتیامین می تواند از بروز عوارض ناشی از دیابت پیشگیری کند. اما تحقیقات دیگر هیچگونه تاثیر مثبت ناشی از مصرف بنفوتیامین در بهبود دیابت را نشان نداده اند.

منیزیم

منیزیم از جمله مواد غذایی ضروری برای بدن است که به تنظیم فشار خون کمک می کند. همچنین سبب تنظیم حساسیت به انسولین می شود. مصرف مکمل منیزیم ممکن است باعث بهبود حساسیت به انسولین در بیماران مبتلا به دیابت شود.

از سوی دیگر رژیم غذایی سرشار از منیزیم می تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد. دانشمندان به وجود رابطه ای میان مصرف بیشتر منیزیم و کاهش مقاومت به انسولین و ابتلا به دیابت پی برده اند.

کروم

کروم از عناصری است که بدن انسان برای سوخت و ساز و مصرف مواد هیدروکربنی از آن استفاده می کند. تحقیقات صورت گرفته در خصوص مصرف کروم برای بهبود دیابت نتایج متفاوتی داشته است. مصرف کروم در دوز پایین برای بیشتر افراد بی خطر است، اما این خطر هم وجود دارد که مصرف کروم باعث شود قند خون بیش از حد پایین رود به طوری که خطر آفرین گردد. به علاوه مصرف زیاد آن می تواند سبب آسیب به کلیه ها شود.

آلفا لیپوئیک اسید

آلفا لیپوئیک اسید (ALA) ماده ای است با خاصیت آنتی اکسیدانی بالا. نتایج برخی مطالعات صورت گرفته بر روی آلفا لیپوئیک اسید نشان دهنده تاثیر مصرف این ماده بر کاهش استرس اکسیداتیو، کاهش قند خون ناشتا و کاهش مقاومت به انسولین می باشد. البته برای اثبات این موضوع لازم است تحقیقات بیشتری صورت گیرد. به علاوه، در مصرف ALA باید محتاطانه عمل کرد چرا که می توان سطح قند خون را به میزان خطرناکی پایین بیاورد.

 

چشم انداز

اکنون و در پایان بحث درمان گیاهی دیابت شاید بهتر باشد که جمع بندی کوتاهی از مطالب ارائه شده داشته باشیم.

همانگونه که مشاهده می کنید، برخی مکمل های طبیعی وجود دارد که می توانند در بهبود دیابت و کنترل این بیماری به ما کمک کنند. اما چه در مورد مکمل هایی که در اینجا مطرح شده است و چه در خصوص هر مکمل دیگری باید گفت که پیش از مصرف این مکمل ها و ویتامین ها باید حتما با پزشک معالج تان مشورت کنید.

و باز هم ذکر این مسئله لازم است که مکمل ها و داروهای گیاهی وجود دارد که استفاده از آنها بسیار رایج است اما مصرف آنها برای بیماران دیابتی می تواند سبب فعل و انفعالات نامطلوبی با داروهای درمان دیابت شده و سطح قند خون را تحت تاثیر قرار دهد. مکمل روی یکی از این مکمل هاست تاثیر قند خون تاثیر منفی داشته باشد. به علاوه برخی از موادی هم که در اینجا به آنها اشاره شد با وجود اینکه ممکن است در بسیاری افراد مبتلا به دیابت سبب بهبود بیماری شود، اما ممکن است بر روی برخی دیگر تاثیر منفی داشته باشد، پس حتما قبل از مصرف هر نوع مکمل یا داروی گیاهی برای بهبود دیابت با پزشک خود مشورت کنید.

 

منبع: نواورد