در این مطلب درمان جوش صورت با طب سنتی و دارو گیاهی و درمان جوش صورت با طب سنتی گرداوری شد

درمان جوش صورت با طب سنتی و دارو گیاهی

 

علت جوش از دیدگاه طب سنتی

در کتب مختلف طب سنتی و طب ایرانی از جوش بنام ورم نام برده شده است. ورم دارای انواع مختلفی می‌‌باشد که می‌‌تواند در نواحی مختلفی از بدن نمایان گردد. همچنین در طب سنتی طیف گسترده‌ای از نسخه‌های درمانی را جهت فرو نشاندن ورم بیان کرده‌اند. علت ورم را به اخلاط نسبت می‌‌دهند و علاوه بر این از دیدگاه طب ایرانی می‌‌تواند دارای علت‌های مختلف دیگری نیز باشد و دقیقا به همین دلیل است که برای همه ی افراد دارای جوش ما نمی‌‌توانیم از یک نسخه استفاده کنیم.

 

بستن منافذ پوست با بخار رازیانه استفاده از بخور رازیانه یکی از کاربردی‌ترین روش‌ها برای بستن منافذ پوست است. اگرچه استفاده از بخورها به طور کلی منجر به گشودگی منافذ پوست می‌شود اما این بخور به صورت استثنا در انقباض منافذ پوستی بسیار موثر است و پس از استفاده از این بخور نیازی به استفاده از مواد قابض کننده سطح پوست وجود ندارد. برای استفاده از این بخور کافی است ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری برگ رازیانه خشک شده را درون ۲ لیوان آب جوش ریخته و اجازه دهید به آرامی بجوشد سپس از بخار این آب برای بخور دادن صورت خود استفاده کنید. استفاده از این بخور دوبار در هفته به بسته شدن منافذ پوست که موجب از بین رفتن آراستگی پوست صورت می‌شود، کمک می‌کند.

 

درمان عالی جوش‌های سرسیاه

یکی از روش‌هایی که در برطرف کردن جوش‌ سرسیاه صورت بسیار قوی عمل می‌کند، استفاده از بخور گیاهی گل بابونه است. برای تهیه این بخور تنها کافی است ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری گیاه خشک شده گل بابونه را درون ۲لیوان آب جوش ریخته و آن را روی حرارت بسیار ملایم قرار دهید سپس صورت خود را روی این بخار بگیرید. فقط مراقب باشید فاصله ایمن را حفظ کنید تا بخار به پوست صورت‌تان آسیب نرساند. بهترین حالت آن است که صورت‌تان را به مدت ۱۰ دقیقه با کمک بخور گل بابونه، بخور دهید و پس از آن صورت‌تان را بشویید. درمانگران طب سنتی معتقدند استفاده از گل‌های خیس خورده بابونه روی پوست به پاکسازی کمک می‌کند.

 

گیاه پیشگیری از جوش صورت گیاه شاتره به دلیل خواص بی‌نظیری که در پاکسازی پوست و پیشگیری از بروز جوش صورت دارد همواره توسط درمانگران طب سنتی به صورت خوراکی یا موضعی برای درمان جوش‌ها یا پیشگیری از بروز آنها در بدن توصیه می‌شده است. بسیاری از درمانگران نوشیدن عرق شاه‌تره یا جوشانده آن را بهترین داروی ضدجوش می‌دانند. اما بخور این گیاه دارویی نیز تاثیر زیادی در کاهش میزان جوش صورت و درمان آن دارد. بخور این گیاه علاوه بر خاصیت ضد جوش به داشتن پوستی شفاف و با طراوت نیز کمک می‌کند.

 

هویج؛ درمان جای جوش

برای آن هایی که از جای جوش شکایت دارند پیشنهاد طب سنتی این است که طی روز از آب هویج زیاد استفاده کنند. هویج مدر است و با تنظیم قاعدگی رنگ پوست را شفاف می کند، البته می توان از مربای هویج هم در صبحانه استفاده کرد.

 

در مسافرت ؛ غافل شده اید! سعی کنید همیشه به همراه غذا سبزی و سالاد مصرف کنید این مواد به دلیل فیبر فراوان و کمک به دستگاه گوارش نقش مهمی در از بین بردن جوش‌ها دارند. شاید در مسافرت از این مواد غذایی غافل شده باشید اما می‌توانید با از سر گرفتن مصرف آنها، دوباره پوست شادابی داشته باشید. گاهی به صورت روزانه مقداری کاهو یا خیار سبز را به همراه سیب رسیده شیرین با استفاده از دستگاه آبمیوه‌گیری آب گرفته و میل کنید. استفاده از انواع میوه‌ها به ویژه مرکبات و میوه‌هایی با طبع سرد مانند آلبالو، توت فرنگی، لیموترش، سیب، هندوانه، گلابی، نارنگی، پرتقال و گریپ فروت هم به‌شدت توصیه می‌شود.

 

لیموترش تازه روی پوست مصرف لیموترش چه به صورت خوراکی و چه استفاده روی پوست نه تنها باعث درمان جوش‌های صورت می‌شود بلکه روشن شدن پوست را نیز به دنبال دارد و اثرات درمانی دیگری نیز دارد. هر روز یک عدد لیموترش را از وسط به‌دونیم کرده و به همراه تمام وعده‌های غذایی و با فشردن و آب میل کنید این عمل به هضم غذاو تصفیه خون کمک می‌کند. برای استفاده از لیمو روی پوست صورت هیچ فشاری به پوست وارد نکنید. لیمو را بر پوست ماساژ دهید و چند دقیقه بعد پوست را شست‌وشو دهید. این عمل باعث از بین رفتن محیط آلوده‌ای که باکتری‌های سطح پوست برای زندگی استفاده می‌کنند خواهد شد.

 

این شربت را بنوشید زرشک سیاه یا زرشک آبگیری با زرشکی که در انواع غذاها از آن استفاده می‌کنیم کمی متفاوت است. این زرشک که به رنگ تیره متمایل به سیاه است برخلاف زرشک پلویی، هسته دارد. کافی است مقدار250 تا 500 گرم از این زرشک را پس از پاک کردن و شست‌وشو با 8 تا 12 لیوان آب به مدت 24 ساعت در ظرفی چینی و یا لعابی خیس کرده و آن را صاف کنید. آب زرشک آماده است و می‌توانید آن را در یخچال نگهداری کنید. هر روز صبح و هر شب یک لیوان از آن را میل کنید. مصرف مداوم آب زرشک باعث رقیق شدن خون می‌شود که در نهایت تاثیر خود را روی پوست نشان می‌دهد.

 

خاکشیر درمانی کنید خاکشیر یکی از دانه‌های گیاهی است که به علت طبع سرد و خاصیت خوبی که برای دستگاه گوارش دارد، مصرف آن در طب سنتی توصیه می‌شود. مقدار دو قاشق خاکشیر را به همراه یک لیوان آب خیس کرده و با مقداری آب لیموترش و عسل میل کنید. خنکی خاکشیر برای درمان جوش‌های چربی مفید است.

 

جوانه گندم بخورید جوانه گندم را این روزها به راحتی می‌توانید تهیه کنید. این جوانه، به دلیل اینکه سرشار از ویتامین‌های گروه B و همچنین فیبر است، در درمان مشکلات پوستی تاثیر بسیار دارد. توصیه می‌شود که تا پایان درمان از مصرف روزانه جوانه گندم در غذا و سالاد و از نوع خشک آن به صورت ماسک استفاده کنید. برای درست کردن ماسک، مقداری از پودر جوانه گندم را به همراه مقداری شیرکم چرب روی صورت قرار داده و قبل از خشک شدن ماسک پوست را شست وشو دهید.

 

با گلاب اسپری کنید اگر بعد از استفاده از این ماسک پوست همچنان چرب و مستعد آکنه باشد توصیه می شود از اسپری گلاب استفاده شود.گلاب برای پوست های چربی که منافذ پوست شان باز است و به اصطلاح پوست پرتقالی دارند مناسب است. این افراد بعد از بخور بابونه باید پوست را خشک و گلاب را روی پوست اسپری کنند، سپس اجازه دهند گلاب خودش خشک شود. عصاره گل سرخ، پوست را تقویت می کند و منافذ پوستی را می بندد، درنتیجه کم کم تولید چربی کاهش پیدا می کند.

 

ماسک‌هایی برای پوست‌های جوش‌دار اسپری گلاب: یکی از ساده‌ترین و در دسترس‌ترین ماسک‌ها اسپری گلاب است.گلاب منافذ پوستی را می‌‌بندد، از شل بودن و افتادگی پوست جلوگیری می‌‌کند و هم اینکه نمی‌‌گذارد پوست دوباره دچار جوش گردد. اسپری گلاب از آن جهت که گلاب قابض است برای درمان منافذ باز پوستی بسیار کارا می‌‌باشد.

 

ماسک شوید و بابونه

یک قاشق غذاخوری از شوید و بابونه را در یک لیوان آب دم گردد و بعد این را صاف کرده و روزی دو سه بار پوست را با این مایع شستشو دهد. این ماسک بیشتر برای جوش‌های سرسفید و سرسیاهی که هنوز عمیق و فراگیر بر روی سطح پوست نشده‌اند، توصیه می‌‌گردد.

 

ضماد آرد گندم و سکنجبین

قطره قطره سنکنجبین ( در صورت نبودن سکنجبین از سرکه می‌‌توان استفاده کرد اما سرکه را می‌‌بایست با آب مخلوط کرده چون ضماد با سرکه خالص بسیار تند و تیز می‌‌شود) را بر روی پودر آرد گندم اضافه کرده تا حدی که به قوام ماسک برسد. این ماسک را می‌‌توان برای پوستی استفاده کرد که خیلی التهاب ندارد.

 

ضماد حنا

برای افرادی که پوست آنها دارای التهاب می‌‌باشد یک توصیه ساده این است که حنای بی‌رنگ را تهیه کرده و به آن روغن زیتون را قطره قطره اضافه کرده تا به قوام ماسک برسد و این را بر روی نواحی دارای جوش‌های قرمز رنگ بگذارند. توصیه کلی در استفاده از ماسک‌ها این است که جهت جلوگیری از بروز هرگونه آلرژی پوستی بهتر است پیش از استفاده از ماسک‌ها افراد آنها را بر روی پوست نواحی دست و بازوی خود تست کنند.

 

روش دیگر

مصرف ماسک سفیداب کف و آب ماست 15 دقیقه روی پوست بدون ماساژ به مدت دو ماه برای درمان جای جوش موثر است. استفاده از ماسک ژل آلووئه ورا شب ها قبل از خواب 10 دقیقه بر روی پوست برای درمان جای جوش بسیار مفید است.

ماسک پوره خیار و سیب زمینی خام شاداب کننده پوست کلاژن ساز دارای طبع سرد و ضد جوش است و ماسک شیرخشت به همراه شیر گاو محلی بر روی پوست به از بین بردن جوش و جای جوش به دلیل طبع سرد آن موثر است.