علائم و درمان گیاهی ذات الریه (سینه‌پهلو) گرداوری شد

علائم و درمان گیاهی ذات الریه (سینه‌پهلو)

 

سینه پهلو، پنومونی یا ذات‌الریه وضعیت التهابی ریه است که عمدتاً کیسه‌های میکروسکوپی هوا موسوم به آلوئول‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این بیماری معمولاً در اثر عفونت ناشی از ویروس یا باکتری و گاهی نیز در اثر سایر میکروارگانیسمها، برخی داروها و شرایط دیگر مانند بیماری خودایمنی رخ می‌دهد.

 

علائم و نشانه ها

علائم شایع آن عبارتند از: سرفه، درد قفسه سینه، تب، و اشکال در تنفس. ابزار تشخیصی آن شامل استفاده از اشعه ایکس و کشت خلط است. واکسن‌هایی برای جلوگیری از انواع خاصی از سینه پهلو در دسترس است. درمان بستگی به علت زمینه‌ای دارد. سینه پهلو باکتریایی با آنتی‌بیوتیک درمان می‌شود. اگر سینه پهلو شدید باشد، معمولاً فرد مبتلا در بیمارستان بستری می شود.

 

علل و عوامل خطرساز

ذات الریه یک بیماری منفرد نیست. این بیماری می تواند بیش از ۳۰ علت مختلف داشته باشد. که پنج تا از شایعترین علل آن شامل: علل باکتریایی، علل ویروسی، مایکوپلاسمائی، سایر علل عفونی نظیر قارچها و ترکیبات شیمیایی مختلف است. عفونت‌های‌ ویروسی‌، شامل‌ آنفلوانزا، آبله‌مرغان‌ و ویروس‌ سن‌سیشیال‌ تنفسی‌ (RSV) (به‌ ویژه‌ در بزرگسالان‌)، ویروس‌های‌ تنفسی‌، سرخک‌، وسیتومگالوویروس‌ (به‌ ویژه‌ در شیرخواران)‌ دوره‌ نوزادی‌ و شیرخوارگی‌
سن‌ بالای‌ 60 سال‌
آسم‌
فیبروز کیستیک‌
استنشاق‌ جسم‌ خارجی‌ به‌ داخل‌ ریه‌
استعمال‌ دخانیات‌
زندگی‌ در شرایط‌ پرجمعیت‌ یا غیربهداشتی‌

 

پیشگیری

واکسیناسیون‌ سالیانه‌ علیه‌ آنفلوانزا در گروه‌ پرخطر (مبتلایان‌ به‌ بیماری‌های‌ قلبی‌، ریوی‌ یا سایر بیمای‌های‌ مزمن‌، کارکنان‌ پزشکی‌ و افراد بالای‌ 65 سال‌) توصیه‌ می‌شود . واکسیناسیون‌ علیه‌ سرخک‌ در کودکان‌

 

درمان بیماری

در گذشته کودکی که ذات‌الریه داشت همیشه بستری می‌شد ولی اکنون جوان‌ترین و بیمارترین آنها بستری می‌شوند. بیشتر موارد ذات‌الریه باکتریائی به آنتی‌بیوتیک‌ها پاسخ می‌دهند. بیماری که عفونت استرپتوکوکی یا استافیلوکوکی دارد ممکن است نیازمند به مصرف آنتی‌بیوتیک شود. ذات‌الریه مایکوپلاسمائی به بعضی از آنتی‌بیوتیک‌ها پاسخ می‌دهد ولی ذات‌الریه ویروسی پاسخ نمی‌دهد. در مورد ذات‌الریه‌های ویروسی پزشک شما استراحت، مقادیر زیاد مایعات و صبر و تحمل را توصیه خواهد کرد تا بیماری مراحل خود را طی کند.

 

درمان خوراکی سینه پهلو:

مغز خیار، گشنیز، شربت نیلوفر، شربت بنفشه، آش جو، آش گندم با کشک، اسفناج و گشنیز، روغن بادام شیرین.

درمان گیاهی سینه پهلو:

الف) هنگام سینه پهلو اگر سینه و پشت را روغن زیتون زده و مالش دهید باعث تسریع در شفای بیمار می شود.

ب) عصاره شیرین بیان، گیاه بنفشه، نشاسته، کتیرا، تخم ختمی، میوه، رازیانه، لعاب دانه کتان را کوبیده و الک کرده سپس با دانه کتان مخلوط کنید و به صورت قرص درآورده و در هر نوبت با شربت ساده میل نمایید.

ج) یک قاشق چای خوری تخم کاهو را در یک فنجان آب جوشانده و میل نمایید.

د) یک قاشق چای خوری تخم کاهو را در یک فنجان آب جوشانده و میل نمایید.

ه) چهل گرم خارخَسَک را در یک لیتر آب جوش دم کرده، سپس صاف نموده و میل نمایید.

ی) انجیر خشک را بو داده، نرم کنید و بخورید.

درمان با عرقیات:

عرق کرفس، نیلوفر، ختمی و عرق بید.

درمان با آبمیوه جات:

آب خیار، لیموشیرین، هویج و آب عناب به عنوان طب سنتی مفید است.

موارد پرهیز:
آب سرد، غذاهای سرخ کرده، تحرک زیاد، هوای سرد، دود، فریاد زدن.