هفته 13 بارداری گرداوری شد

هفته 13 بارداری

 

قد و وزن جنین شما در زمانی که به هفته 13 جنینی راه می یابد تا اندازه ای بزرگتر از هفته ی قبل خواهد بود. در این زمان به اصطلاح می گویند که جنین وارد ماه چهار بارداری شده است و روح در بدن او دمیده می شود. اما بر اساس نظر پزشکان سقط جنین بر اساس مشکلات ژنتیکی موجود حتی تا سه هفته بعد نیز مشکلی ندارد و با اجازه انجام خواهد شد. جنین در هفته 13 بارداری کمی بزرگتر و قوی تر از هفته گذشته خواهد شد، بنابراین باید به سلامت بدن او بیشتر توجه داشته باشید.

از هفته 13 بارداری تا پایان نه ماهگی زمانی شش ماهه در اختیار شما قرار داده خواهد شد تا با تغذیه و مراقبت و استفاده از مکمل های مناسب یک جنین سالم را در بدن خود پرورش دهید. نسبت به هفته گذشته کمی ارتفاع بیشتری در رحم و شکم پیدا خواهد کرد. فعالیت های جنین روز به روز بیشتر می شود. هرآنچه شما با او می گویید را می شنود. با او صحبت کنید تا با صدای شما آؤامش بیشتری پیدا کند.

شاید از نظر شما جنین بزرگتر شده باشد ، اما هنوز جنین است و به یک نوزاد تبدیل نشده و هنوز نیز در معرض خطر قرار دارد ، زیرا از سر تا نوک پای او به همراه رگ هایی که در آنها وجود دارد ، بر اثر ضربه یا فشار بیش از حد در رگ ها واکنش نشان داده و حتی می تواند سلامت جنین را اندکی به خطر بیاندازد. هفته 13 بارداری هفته ای است که بر اساس وضعیت قرارگیری جنین در داخل رحم شما تا حدودی جنسیت او تعیین خواهد شد. البته این کار را به صورت چشمی تنها سونوگرافیستی که بسیار متبحر باشد می تواند انجام دهد و از عهده ی سایر افراد بر نمی آید.

در دوران بارداری تغذیه مناسب و استفاده از کلسیم کافی می تواند سلامت استخوان های جنین و مادر را در پی داشته باشد. زیرا اغلب جنین از این کلسیم برداشت می کند و در صورتی که کلسیم بدن مادر کافی نباشد ، شروع تخریب دندان ها و پوکی استخوان از همین ماهها آغاز خواهد شد. بنابراین تا حد امکان از لبنیات استفاده نمایید و در صورتی که پزشک برای شما مکمل کلسیم را تجویز می کند حتما از آن استفاده کنید.

 

مطالب مرتبط:

هفته دوازدهم بارداری