کدام لکه بینی در بارداری خطرناک است؟

 

کدام لکه بینی در بارداری خطرناک است؟

 

لکه بینی در بارداری یکی از شایع ترین علائمی است که خانم های باردار از آن شکایت دارند و معمولا تعداد این شکایت ها در سه ماهه ی اول بارداری بسیار زیاد می باشد. در این سه ماه اولیه ی بارداری معمولا لکه بینی ها طبیعی است و چندان اهمیتی ندارد. معمولا تا زمان جایگیری قطعی جنین این اتفاقات رخ می دهد ، اما از زمانی که جنین در جای خود قرار می گیرد یعنی پس از چهار ماهگی باید به این علائم دقت کرد و به سرعت از شدت یافتن آنها پیشگیری نمود.

امروزه تعداد سقط ها به دلالی مختلف افزایش یافته اند و معمولا همین آمار و آگاهی از آنها و تأکید به مادر باردار برای مراقبت می تواند استرس شدیدی را به بدن او وارد کند. در سه ماه اول به دلیل تنظیم نبودن هورمون ها ، لانه گزینی و قرار داشتن جنین در جای نامناسب همچون دهانه ی رحم ، لکه بینی در بارداری دیده می شود. برخی از مواقع این لکه بینی تبدیل به خونریزی خواهد شد که باید هرچه سریع تر به نزد پزشک زنان مراجعه کرد.

اما زمانی که این سه ماه به پایان می رسد ، نوبت به سه ماه بعدی بارداری خواهد رسید که معمولا لکه بینی در بارداری در این سه ماه هم مشخص خواهد شد و عده ترین علت آن جفت سر راهی خواهد بود. در برخی از موارد هم جنین به دلیل نامعلومی از جفت جدا خواهد شد و از بین خواهد رفت.

اما در سه ماهه نهایی شرایط متفاوت است. معمولا در هفته های آخر لکه بینی در بارداری رخ خواهد داد و این علامت نشان دهنده رسیده بودن جنین و به دنیا آمدن آن می باشد. اما این نکته بسیار اهمیت دارد که ممکن است زایمان یک یا دو هفته بعد تر رخ دهد و تنها با دیدن لکه ها نباید این تصور را داشت که هم اکنون بچه در حال بیرون آمدن است.